الخميس، 7 أكتوبر 2010

قصدنا حي الحسين

قصدنا حي الحسين نأكل بليلة هناك
مع شخص رايح لهذا فقلت خدني معاك
سكت وبانت عليه الحيرة والإرباك
فقلت  خيرا مابتردش عليا ليه
فقال تعالي لكين حضر فلوس وياك
......
حسيت بصدمة لكني قلت إيه يعني
دي سلطانية بليلة ومش ح توجعني
وتمنها تافه أكيد مش راح يروعني
لكني لما قريت السعر ع الحيطة
قفزت وكأن فيه تعبان ولسعني
...........
أتاريها بالقشطة والبندق وجوز الهند
وسعرها كأنها مستوردة م السند
فلما جابها فخيمة زجتها بالزند
وقلت عايز زبادي عشان أنا عيان
وكمان ما أحبش ف أمر المال ركوب العند
...................
فؤاد قاعود
جوعان بن هفتان
26 إبريل 1984
..............................

موقف حصل لي قريبا من هذه القصيدة منذ 10 سنوات أو أكثر كان لي صديق وكنا نعمل بشركة في القاهرة وكان هو أكثر دراية بمصر مني لأنه أثناء دراسته كانت في القاهرة لذا كان كثيرا ما يلعب دور المرشد السياحي
وفي يوم قال لي أنا عزمك علي حاجة حلوة قلت له ماشي ودخلنا سويا محل فخم للحلويات ودخل صاحبي وسأل علي الحلويات اللي كان واعدني إياها فقال له البائع موجودة يافندم فسأله صاحبي باستهتار بكام فقال البائع رقم مخيف- بالنسبة لنا - وغالي علي الميزانية اللي صاحبي كان عامل حسابه عليها
فراح مغير الموضوع وسأل عن شئ آخر فرد البائع برقم آخر غالي برده
راح صاحبي بسرعة قال له عندك كعب غزال ، فقال له الرجل نعم فقال هات لنا نصف كيلو كعب غزال
وخرجنا أنا وهو من المحل وأنا فطسان من الضحك عليه وقلت له كعب غزال هو ده اللي هتعزمني عليه وراح مضيع ذكرتني قصيدة فؤاد قاعود بهذا الموقف


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق